Monday, August 08, 2005

Aku Suka Kucing, Kucing Suka Aku

Dulu Mak ngan Ayah x suke kucing...mase dok umah lame, anak kucing tu main sepak2 je...
Tak tahu ape yang menyebabkan Mak ngan Ayah suke plak kucing. Tapi Chut ler yang memulakan segalanya. Kucing kacuk Malaysia-Parsi, muke very the kucing kampung, tapi ekoq kembang, badan mcm kucing biase cume kaki die agak pendek...(hihihihi..tu yang mahal tu) dtg ntah dari mane, tibe2 dok melepak kat beranda umah kitorang. Takde la rase nak buang, sbb mmg dari dulu byk je kucing dtg umah buat persinggahan ..chewah! xlame pastu beranak le die. xtau lak sape yang buntingkan. Kitorang buat presumption si Nicholas, kucing jantan dok mane ntah..selalu gak la dtg umah pau makanan kucing kitorang. Tu pun sbb anak Chut, Oren, badan die same cam Nicholas. Tinggi, ekoq bengkok kat ujung. Nicholas dapat name dari citer Yo Soi Betty la fea yg tgh hangat mase tu. Si Tompok, Putih ngan Oren adalah anak Chut yang pertama...anak kucing yang mule2 beranak kat umah baru ni. Ingat lagi tarikh die 25 Januari. Tompok mati tertiarap depan mate aku...sakaratul maut dari ekor sampai kepala, bulu tegak...kaki depan ngan belakang terkangkang...makan something poisonuos kot. Sedih siut mase tu. Tak boleh nak tolong...dah la anak kucing lagi. Tinggal la Oren ngan Putih..membesar dgn sihat...Putih mati kene langgo kereta...Oren hilang ntah kemane.
Oren sempat memberanakkan kucing betina yang mcm biase ntah dari mane dtgnyer,Tompok. Tompok very the Malaysian. Anak die yang paling cute mati sbb pe ntah...tinggalle Achik ngan Nana...byk la rintangan utk diorang ni idup..hingga akhirnya Nana mati kene lenyek van Ayah sendiri. Yang aku terkejut Mak aku nangis kuat mase ni. Kesian Mak. Tinggal ler Achik yang membesar sampai sekarang...kaki die still tempang skit kene lenyek ngan van Ayah gak. Stakat aku balik sblm start sem 1 ari tu, idup lagi die. Skang die adalah Hokage-sama utk kucing2 kat umah.
Tompok beranak tuk 2nd time dalam tahun tu jugak. This time die ade beranakkan seko kucing siam..pelik betul! Macam biase, seperti teori yang kitorang buat sendiri..yang cute2 tu mesti pergi dulu. Putih (kucing siam tu) hilang ntah kemane. Tingaller Oren Jr., Tambi Besor ngan Tambi Kecik. Oren tinggal sendiri bile Tompok bwk anak2 betinanyer gi mane ntah. Tibe2 muncul balik...tapi Tambi Kecik takde ngan diorang. Tambi Beso dah sedia jadik mak orang.
Tompok hilang buat berape ketika lagi, mase tu perut die dah kembong sket. Die kembali dengan perut kempes menggelebeh mase cuti lepas sem3 ari tu...dah beranak kot. Tapi bile aku tanyer Tompok..die xjawab..diam je. Hinggalah suatu ari aku dengo bunyi anak kucing kat luar bilik aku. Dan aku gembire giler akhirnye dapat gak tgk anak kucing Tompok generasi ke 3!
Anak kucing first tu ala2 tompok kaler die, cume muke die x hitam cam tompok. Pastu aku carikkan kotak suruh diorang dok dlm tu. To my surprise, bukan sekor...malah empat ekor rupe2 nyer anak Tompok yang baru ni. Die bwk sekor2 dari umah imam sebelah kot. Tapi betapa garangnyer diorang sbb sumer dah besar2 dan kitorang mungkin manusia pertama diorang tgk. Garang nak mampus! Takpe2..kite take time...kalu dah menyampah akan ku buang jugak! Buat pe menyara anak2 kucing sombong ye tak? Oren Jr. a.k.a. Areren ngan Bibi a.k.a. Tambi Beso a.k.a. Combi memberikan reaksi xdapat kitorang fahami sewaktu mule2 tgk nak kucing dalm idup diorang. Sekarang diorang la senpai pade bebudak tu. hehehehehh.
Nak dijadikan citer..datang plak anak kucing ntah dari maner...mule2 cam cunfuse apasala kecik sgt kalu yang ni anak Tompok gak....la....rupe2nyer Suhana amik dari masjid tempat die ngaji. Kesian die, katenyer mak die dah xde..adik beradik die plak mati kene gigit semut. Ustazah die suruh sape2 bawak balik sbb die dok kat telekong kat masjid. Die bawak balik naik bas tu! Tu yang kau susah nak bayangkan. Anak kucing tu menumpang susu si Tompok. Tapi selalu gak la xdapat sbb nak bersaing dgn lagi 4 ekor tu yang dh besar gedabak.
So, stakat aku balik ari tu..ade 9 ekoq kucing kat umah aku. 7 daripadenyer adalah anak Tompok dari generasi pertama hingga ke 3..dan sekor anak kucing yatim, Comel. Peace to cats all over the world! Aku suka kucing, Kucing suke aku! (^_^) Anak kucing baru jumpe malu2 kucing..heheheheh

"Takpe2..mak ade kat sini.." Tompok menangkan anaknyer.

Anak kucing baru yang cuuuuttteee!!!

Areren ngan Bibi tgh pelik tgk anak kucing. Cold welcome nampaknyer.

Areren masih trauma ngan kehadiran anak2 kucing baru...tapi Areren maintain cute & cudly!

Ni namenyer Bibi gak...bukan combi..tp bibiawak! Suke mkn free ikan2 kat kolam umah kitorang!
Cik Bibi byk kelihatan di sungai2 Taman Ilmu yang very the teh tarik tu!

2 comments:

Anonymous said...

comelnyeeer...!!!

kucing-kucing tu comel macam nas..

si bibi tu comel macam abang razwan..hehe

alangtengahbirukundang said...

perasan la tu!